Skip to main content

The Waste Free Co tar in investeringar från två entreprenörer – ska skala upp kampen mot plast.

Det svenska startupbolaget The Waste Free Co Sweden AB som grundades 2024 av Estefania Coral, tar nu in kapital från entreprenörerna Thomas Sonesson och John Lundqvist. Kapitalet ska användas för att skala upp företagets koncept med påfyllningsstationer av lösviktsprodukter som minskar förbrukningen av engångsplast för livsmedelsbutiker, kontor och hotell.

Nils Engvall - Thomas Sonesson - John Lundqvist - Estafanía Coral - The Waste Free CO Sweden AB

Investerarna: Nils Engvall, Thomas Sonesson, John Lundqvist tillsammans med grundaren Estafanía Coral.

Thomas Sonesson som tidigare varit med och byggt upp Gallerix-kedjan och har varit tidig investerare i bolag som bland annat Royal Streaming tillsammans med Klarna-grundarna, K360 och The Friendly Swede.

”Med Estefanias drivkraft och engagemang kändes denna investering både stimulerande och inspirerande samt med ett gott syfte.” säger Thomas.

John Lundqvist är tidigare grundare av succébolaget The Friendly Swede och var även tidig investerare i KitchenTime AB.

”För mig representerar The Waste Free CO det bästa av två världar. En passionerad och ultra-genuin entreprenör; Estefania, med en affärside som minskar allt plastskräp vi människor genererar. Superkul att få vara med på resan!” säger John Lundqist i ett utlåtande.

Första investeringsrundan säkrade totalt 10% för investerarna John Lundqvist & Thomas Sonesson, med option på ytterligare 10% vid nådda milstolpar kopplat till företagets tillväxt.

Grundaren inspirerad av personliga upplevelser

Estefanía Coral flyttade från Colombia till Sverige för sju år sedan. Efter resor runt om i världen, där hon bevittnat plastföroreningar i haven och överdriven användning av förpackningar, bestämde hon sig för att agera.

”Det känns fantastiskt att ha förtroende från två viktiga investerare med så stor erfarenhet. Deras tilltro till vår vision och vilja att stödja vår resa betyder mycket. Detta är bara början!” säger Estefanía Coral, VD och grundare i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare äger även Nils Engvall, grundare av Wasabi Web AB 20%  av The Waste Free Co Sweden AB. Grundaren och VD:n Estafaniá Coral är fortsatt bolagets största ägare.

Visionen framåt

The Waste Free Co. erbjuder påfyllnings-stationer för torkad frukt, nötter, frön, hygienartiklar och andra produkter på lösvikt. Konceptet tog fart genom ett samarbete med ICA Kvantum Gränby och ska nu med hjälp av nytt kapital, expandera till fler butiker i Sverige och på sikt även internationellt. Bolaget satsar dessutom på kontorslösningar där de utmanar den traditionella fruktkorgen med mer hållbara alternativ.

The Waste Free Co. har tagit in en ny investering för att accelerera expansionen av sina refill- och avfallsfria lösningar på den svenska marknaden. Kapitalet ska användas för att etablera fler refillstationer i livsmedelsbutiker, stärka samarbeten med hotell och kontor, vidareutveckla produktportföljen samt investera i teknik, logistik och marknadsföring.

Bolaget samarbetar redan med aktörer som Clarion Hotel® Gillet, Diös Fastigheter, StrongPoint och japanska DIGI Global. Visionen är att bli Nordens ledande aktör inom avfallsfria lösningar och därigenom bidra till minskat förpackningsavfall, förändrade konsumtionsmönster och mer hållbara branscher.

Företagets arbete ligger i linje med FN:s mål om att stoppa plastföroreningar.

För mer information, kontakta:

Estefania Coral
VD & grundare, The Waste Free Co
072 523 04 09
estefania@wastefree.se

Urval av samarbeten

Dessa företag har redan tagit steget till ett mer hållbart samhälle. Är ditt företag redo att göra detsamma?

Media

Upptäck mer om oss!

banner-waste-free-5

Waste Free

Delta i vår hållbarhetsresa

Låt oss berätta mer om The Waste Free Co.

Bli kontaktad

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Obligatoriskt